Je zou de kleding van Gymshark wel kunnen schalen onder het kopje ’trends’. Binnen no-time vloog het Britse merk de hele wereld over. Waar het begon als een kleine online webshop voor fitnesskleding, is het nu een internationaal erkend merk.
Gymshark staat bekend om zijn trendy en functionele sportkleding, met focus op atletisch prestaties en stijl. Het merk werkt samen met verschillende influencers en atleten, wat heeft bijgedragen aan de enorme groei van het klantenbestand. Maar dat het groot is, blijft groeien en geliefd is door velen, betekent niet dat jij er altijd maar tevreden mee bent. Kleding zit soms niet goed, is in de verkeerde maat besteld of komt beschadigd aan. Op elke manier moet jij dan eigenlijk zo’n retour in werking stellen? Lees het antwoord op die vraag in deze blog!
Hoe je een artikel retourneert
We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen en nemen je mee in de manier waarop je de retour in werking stelt. Er wordt allereerst ingegaan op een ‘standaard’ retour, waarbij het niet gaat om een defect artikel of iets dergelijks.
Stap 1: Aanmelding voorafgaand aan het terugsturen
Je start met de aanmelding van het retour, via de ‘retourportal’ (zie de website van Gymshark).
In dit portaal voer je je bestelnummer en postcode of e-mailadres in. Hierna geef je aan welke items je wil retourneren en waarom. Misschien is het product te groot, te klein, te strak of voldoet het simpelweg niet aan je verwachting.
Let op: ze verwachten dat je dezelfde gegevens gebruikt zoals die bij de verzending golden. Vergeet verder niet de # bij het bestelnummer.
Stap 2: Retourmethode kiezen
Niet iedereen heeft een printer en dat is vervelend, gelukkig heb je waarschijnlijk de optie om de retourlabel als QR-code aan je door te geven. Laat ons het duidelijk voor je op een rijtje zetten:
- Je kiest een optie waarbij je zelf een retourlabel moet downloaden. Vervolgens ga je naar het gekozen postpunt en lever je het pakket af.
- Je kiest een optie waarbij je retourlabel achter een QR-code zit. Vervolgens ga je naar het gekozen postpunt, lever je het pakket af en laat je de QR scannen.
Voordat je daadwerkelijk het pakket wegbrengt, pak je alle artikelen natuurlijk netjes in. Doe dit zo op een manier waarop de artikelen tijdens de verzendingen eigenlijk niet kunnen worden beschadigd. Dit wil je om te voorkomen dat je je geld niet terug krijgt.
Opmerking: de retour is in Nederland volledig gratis en geldt dus voor de rekening van Gymshark
Opmerking II: wanneer je iets wil omruilen, bijvoorbeeld naar een andere maat, kunnen er twee dingen voorkomen. 1) Je omruiling wordt niet gereserveerd, maar als het op het moment van retournering een voorraad is, krijg je het nieuwe artikel opgestuurd. 2) Je omruiling wordt niet gereserveerd en als op het moment van retournering er geen voorraad is, krijg je geen artikel, maar gewoon je geld terug.
Stap 3: Wachten op terugbetaling
Nadat jouw retour in goede orde is ontvangen, zal je gaan wachten op de terugbetaling. In principe kan dit bijna 26 dagen duren. Het duurt namelijk maximaal 21 dagen voor je pakket terug is in het magazijn en nog eens uiterlijk 5 dagen voordat de terugbetaling door je bank is verwerkt. Heb je je geld weer terug, dan kan je opnieuw iets op de website van Gymshark bestellen of verder shoppen.
Wat je doet als je een product beschadigd binnenkrijgt
Om verschillende redenen zou het kunnen zijn dat jouw product al kapot bij je op de deurmat valt. Erg vervelend natuurlijk, maar wacht even met het retourneren van het product! Doe je dit wel, dan kan je dat alleen nog maar ‘meer’ problemen opleveren en dit is de reden waarom.
Je hoeft namelijk niet het artikel te retourneren. Volg in plaats daarvan de volgende instructie:
Neem, binnen 7 dagen na ontvangen van het product, contact op met de klantenservice wie je je bestelnummer, de naam van het artikel en foto’s van het defecte artikel opstuurt. Op de foto’s willen ze het defect zien en een foto van het volledige item en het gymshare-logo plus waslabel.
Word je aanmelding ‘goedgekeurd’, dan zal je binnen enkele dagen een terugbetaling kunnen verwachten.
Opmerking: voor alle Londenaars onder ons, je kan in dat geval ook een bezoekje aan de winkel brengen. Zorg dat je het artikel en je bestelnummer bij de hand houdt.
Belangrijke aspecten uit het retourbeleid
We eindigen deze blog met een aantal belangrijke aspecten uit het retourbeleid van Gymshark. Het varieert van de retourtermijn tot aan artikelen die niet kunnen worden geretourneerd.
- Retourtermijn
In principe heb je de 30 dagen na aankoop om na te denken of je het product wil houden. Echter is er een uitzondering gaande: bestellingen geplaatst tussen 16 oktober en 1 januari 2024, mag je retourneren tot en met 31 januari 2024. Toch een meevallertje! - Artikelen die nooit kunnen worden geretourneerd
Gepersonaliseerde items, producten met de markering ‘Final Sale’, alle flessen, zwemkleding en ondergoed voor mannen, kan je in geen enkel geval retourneren. Is het kapot bij aankomst, neem dan contact op met de klantenservice van Gymshark. - Artikelen die je soms niet mag retourneren
Zwemkleding en ondergoed voor dames zonder hygiënezegel en sokken uit hun originele verpakking, mag je niet retourneren. - Meerdere retouren in één verpakking mag niet
Bij het aanmelden van je retour, krijg je een retourlabel. Ben je per ongeluk een artikel uit dezelfde bestelling vergeten aan te melden, dan krijg je hiervoor een ander retourlabel en moet het dus in een ander pakket. Meerdere retouren in één verpakking is dus niet toegestaan.
Sowieso geldt bij de basis van de retour dat alle artikelen ongedragen, ongewassen, onbeschadigd en in originele staat moeten worden geretourneerd. Anders kan er eventueel waardevermindering plaatsvinden. Je krijgt dan geen volledige restitutie.
Gymshark retour, het kan!
Je zal met een aantal zaken rekening moeten houden, maar een retour van Gymshark artikelen is eigenlijk zó gepiept. We wensen je alvast veel succes en zien je voor meer advies graag terug op onze website.